Nörttismurffi tutustui vaalikoneeseen ja pisteytti puolueita

Nörttismurffi otti ainoastaan joukkoliikenteen maksuttomuutta vaatineet huomioon tutkiessaan ehdokkaita. Tässä tulokset:

>

”Joukkoliikenne on kansalaisia varten, eikä raha ole este”. Ai ai, kyllä on yksinkertainen ja kaunis lause. Kyllä sieltä vastaanrannan kampeloiden puolueesta löytyisi muitakin lainaamisen arvoisia virkkeitä: vapaa liikkuvuus, jokaisen tarve liikkua. Kuin suoraan smurffien sinisestä kirjasta. Smurffivisan voittajapuolueen ehdokkaista 38 / 52 tajuaa hyvän päälle.

SKP: 9 ½

*****Paras oikeinvastausprosentti

>

No nyt vetäsi linssit huuruun nörttismurffillakin. Olihan maksuttomuus ollut itänaapurin ideologia jo kauan sitten. Hyvä, että ajatukselle on jätetty uusiutumisprosessin jälkeen edelleen tilaa. Ehdokkaista huikeat 53 / 104 on valinnut kulkuneuvokseen maksuttoman sporan. Perusteluissa on jopa smurffeilta lainattuja tiimalasin tarkkoja laskelmia. Vapauden ja köyhimmän asiaa ajetaan ja maailma pelastetaan.

Vasemmistoliitto: 9

*****Eniten oikeita vastauksia

>

Puoluekuri tuntuu pitävän jo ennen vaaleja. Kuin yhdestä suusta: alle 16 ja yli 65 maksutta (käytännössä ilmaiseksi). No oli siellä muutama rikkurikin. Tasa-arvo ja vapaus vilahti harvoin. Eräs tiesi kertoa olleensa ehdottoman maksuttomuuden kannalla jo 70-luvulla. Pipon noston arvoinen teko. 22 / 119 ehdokasta ilahdutti.

SDP:7+

*****Paras joukkuepeli

>

Mitä ihmettä: kaupunki-intiaanien omalta puolueelta löytyy huimat 9 / 125 ehdokasta, jotka puolustavat maksutonta joukkoliikennettä. Perustelut olivat lähinnä autokansaa julkisiin kosiskelevia, mutta kaikki muu näytti unohtuneen. Ilmastonmuutos on tainnut kuumentaa aivoja. Sentään eräs ehdokas tajusi kertoa kaupungin sykkeen tulevan ihmisistä ja maksuttomuus turvaa sen.

Vihreät: 5-

*****Paras kusettaja

>

Nyt on pakko tulla kovia prosenttilukuja..lataa…lataa.. EI! 1 / 6.  Se ainoa ymmärtää kyllä, että maksuttomuus toisi tuloja, mutta että KAUPUNGILLE TULOJA? Viime vuonna Helsinki jäi 363 000 000 euroa voitolle. Ei voi ymmärtää, ei. Pitäisiko puolueen nimi muuttaa?

Köyhien asialla: 5-

*****Paras läppä

>

Tuo meidän rakas yhden asian liikkeemme näyttääkin olevan melkein kahden asian liike. 5 / 72 urhoolista ilmoittautui maksuttoman kannattajaksi, mutta vain 2 uskalsi kertoa miksi: voisi tuoda säästöjä (oikein) ja voisi kokeilun vuoksi kokeilla (väärin). Vähemmistö(je)n asia on tärkeä ja siksi nörttismurffi ymmärtää yskän: köyhimmän 80% etu ei ole vähemmistön etu.

RKP 5-

*****Omasta mielestään paras

>

GUESS WHO? Keskustatunneli on kaikkien etu 0/125

Kokoomus: 4

*****Huonoin kusettaja

Katso myös mediasmurffin haastatteluhetki

Mainokset

2 responses to “Nörttismurffi tutustui vaalikoneeseen ja pisteytti puolueita

  1. tuukkasimonen

    Vihreiden kannat perustuvat varmaan pitkälti Soininvaaran kanssa samoihin näkemyksiin:

    http://www.soininvaara.fi/2007/09/27/ilmainen-joukkoliikenne/

    ”Miten ihmiset käyttäytyisivät, jos joukkoliikenne olisi ilmaista? Sitä on kokeiltu 200 000 helsinkiläisellä, joilla on taskussaan näyttölippu. Kun he ovat sen ostaneet, matkustaminen ei enää maksa mitään. Hekin käyttävät paljon autoa, koska palvelutasosta se on kiinni eikä hinnasta. Niiden 200 000 helsinkiläisen kohdalla, joilla jo nyt on näyttölippu, ilmainen joukkoliikenne ei vaikuttaisi liikennekäyttäytymiseen lainkaan.”

    ”On varmasti ihmisiä, joilla ei ole varaa maksaa 42 euroa kuussa rajoittamattomasta joukkoliikenteen käytöstä, mutta onko heillä autoa, jollainen on vain 40 prosentilla helsinkiläisistä kotitalouksista?”

    Autoilu lisääntyisi tutkimusten mukaan pitkällä aikavälillä, jos joukkoliikenne olisi ilmaista.

  2. vapaaradikaali

    Tuo autojen lisääntyminen ja kaupungin hajoaminen kuulostaa niin omituiselta teesiltä, että.. Siis joukkoliikenne joka maksaa, kääntäen supistaisi kaupunkia ja vähentäisi autoja? Kaupunkijoukkoliikenne on nimenomaan lyhyillä matkoilla todella mahtava. Esimerkiksi Espoosta ”saakka” tulevat eivät halua busseihin, koska niillä Helsinkiin meno kestää niin kauan. Metrolla päästään (joskin rajalliselle väelle) aika lähelle auton nopeutta.
    Lähiöissä on suuret määrät ihmisiä joilla ei ole autoa, eikä varaa ajaa bussilla joka päivä. Raiteet eivät näihin lähiöihin kanna. Jos heille suotaisiin maksuton mahdollisuus liikkua, niin säästettäisiin pitkät pennit sosiaalimenoissa. Sikäli kun säästämistä maksuttomalla liikenteellä haluaisinkaan, haluan ihmisten tuntevan olevansa osa yhteistä kaupunkia ja osaavan nauttia sen moninaisuudesta. Sillä olisi vääjäämätön taloudellinen merkitys.

    Soinivaara kiinnittää huomiota vain autoilevan kansan kosiskeluun, joka on vain murto-osa maksuttoman joukkoliikenteen hyödyistä. -Turhan tarkastuskontrollin poistuminen tuo ehdottomasti viihtyvyyttä.
    -Myös varattomat voivat levollisin mielin kulkea.
    -Linjoja tulee lisää ja tiheämmin joukkoliikenteen suosion lisääntyessä.
    -Ruuhkahuiput supistuvat; helpottaa kevyttä liikennettä, viihtyisyyttä ja ilmanlaatua.
    -Kaupungin rakentava säpinä laajenee myös raideliikenteen (lue pummiliikenteen) ulkopuolelle. Ehkä uusi kallio syntyy jonnekkin betonilähiöön.
    Itse asiassa maksuton joukkoliikenne ei ole vain ”miljoonien antamista joukkoliikenteelle” vaan aidosti poliittinen, vasemmistolainen, tulonjaon uusiksi paneminen.

    Soininvaaran kanta on juuri sitä, että jo valmiiksi hyviin toimeentuleva keskiluokka saisi parempaa palvelua..Ei voi hyväksyä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s